Osobo Stanikomaniacka! Może jeszcze o tym nie wiesz, ale jeśli tu bywasz, czasem komentujesz, wyrażasz opinie i dezyderaty, doradzasz lub prosisz o radę i ogólnie włączasz się w bra-konwersację, to… już jesteś częścią bra-społeczności! 🙂 Być może wiesz, że takich internetowych miejsc w Polsce i na świecie powstało więcej i że miały one i mają wpływ nie tylko na to, czy dobrze dobieramy sobie staniki, ale też na marki i sklepy, od których kupujemy. Dzięki zbieranemu przez nie doświadczeniu nie dajemy sobie sprzedać czegoś, co nie pasuje oraz pośrednio wpływamy na to, by na rynku były produkty na każdy biust. To, że cieszymy się w naszym kraju dostępem do największych zakresów rozmiarów biustonoszy na świecie, zawdzięczamy w dużej mierze lobbowaniu, czyli ruchowi oddolnemu tworzonemu przez nas – osoby konsumenckie.
Czy kupiony właśnie biustonosz jest na pewno dobry? Co zrobić, jeśli jest niewygodny? Jaki rozmiar brać w firmie X, jeśli w marce Y pasuje ci 75G? Jaki fason stanika na twój kształt piersi? Na takie, i wiele innych pytań, odpowiadają sobie nawzajem osoby korzystające z brafittingowych wspólnot. Czy warto zaglądać na ich fora, grupy, subreddity, polecać je znajomym posługującym się językami innymi niż polski? Zapraszam do przewodnika po biuściastych internetach!
[Poniższy artykuł ukazał się w nieco okrojonej wersji w magazynie „Modna Bielizna”, nr. 92 – wiosna 2021. Dla naszej społeczności – wersja full! :-)]
„Jestem w SZOKU. Dosłownie nie mogę przestać dotykać moich cycków! Kocham je! Kocham ten stanik! Nigdy nie czułam się tak komfortowo i tak zadowolona z siebie. Moja mama uważa, że ten kalkulator to jakieś oszustwo i mi nie wierzy – myśli, że nie ma takiej możliwości, żebym miała 32DDD, skoro nosiłam 36B, ale to jest totalny przełom. Dowiedzenie się na tym forum, jaki mam kształt i jakie staniki będą mi pasowały, tak bardzo mi pomogło!” – pisze użytkowniczka forum „A Bra That Fits”. Jeśli interesujesz się dłużej biustonoszami i brafittingiem, pewnie widziałaś już mnóstwo takich wypowiedzi i jest ci dobrze znana rola, jaką odegrały w tej branży fora internetowe.
Słyszałaś też pewnie o Lobby Biuściastych – forum-inkubatorze polskiego biznesu brafittingowego, które zainspirowało zmiany na rynku nazywane „stanikową rewolucją”. Media branżowe dowiedziały się o nim w 2008 r, z wywiadu w kwartalniku „Modna Bielizna” pod wiele mówiącym tytułem „Alfabet nie kończy się na D”. Społeczność ta, założona w 2005 r., w swojej pierwotnej formie nie jest już niestety aktywna. Warto jednak wiedzieć, po pierwsze, że forumowy aktywizm brafittingowy to nie tylko polska specyfika. Podobne społeczności istniały i nadal istnieją w różnych krajach i językach, edukując i inspirując do rozwoju. Dość powiedzieć, że gdyby nie jedna z nich, reportaż w „New York Timesie” o najlepszej na świecie polskiej bieliźnie prawdopodobnie nigdy by nie powstał („The Best Bras Might Be Made in Poland. A reporter’s pilgrimage to the land of meticulous sizing and pretty embroidery” Amandy Cormier ukazał się 25.12.2019 r. w internetowym wydaniu NYT).
Po drugie – nawet teraz, w czasach Instagrama i Tik-Toka, nie zapowiada się, by wspólnoty te miały zejść ze sceny. Edukują i wspierają osoby szukające dobrych biustonoszy, wpływając na świadomość konsumencką, są też miejscami, w których branża może bezpośrednio spotkać się z osobami noszącymi staniki w kontekście innym, niż typowa komunikacja marketingowa w mediach społecznościowych.
A Bra That Fits, forum dyskusyjne na superpopularnej platformie Reddit działającej w USA od 2005 r., ma reputację „jednego z najbardziej wspierających miejsc w internecie”, jak określiła je jedna z moderatorek, Marcy Howell, w wywiadzie dla portalu Refinery29. Społeczność r/ABraThatFits powstała w 2010 r. i liczy obecnie około 200 tys. użytkowniczek i użytkowników z całego świata, moderuje ją 10 osób. Forum towarzyszy teaz także grupa na Facebooku, gdzie łatwiej o prywatność i brak wulgarnych zaczepek, co bywa problemem na Reddicie. Grupa liczy 6,5 tys. członków, jest więc dużo mniej liczna niż macierzysty subreddit, mimo to codziennie pojawia się w niej kilka nowych postów.
Głównym rodzajem aktywności na forum są porady brafittingowe, czyli pomoc w ustaleniu odpowiedniego rozmiaru i modelu stanika, oraz wymiana informacji o markach i sklepach. ABTF służy więc wsparciem osobom potrzebującym rozmiarów spoza „bra matrixa”, czyli zestawu dominujących w sklepach rozmiarów z 75B na czele (które czasem nazywam „sieciówkowymi”). Pomoc jest potrzebna – dostęp do szerokich zakresów rozmiarów w USA jest wciąż utrudniony, a ilość uprzedzeń i niewiedzy w tej dziedzinie symbolizuje samo istnienie w amerykańskim systemie takich rozmiarów miseczek, jak DDD, czy nawet DDDD. Bra-doradztwo wspomagają opracowane przez reddidorki i redditorów liczne narzędzia, na czele ze znanym z wysokiej trafności kalkulatorem rozmiarów biustonoszy. Jego rozwój do obecnej postaci zajął kilka lat, a w testowaniu brało udział wiele osób; pomocne były także dane o biustonoszach i wymiarach noszących je ludzi zebrane dzięki stronie Bratabase.com.
Kalkulator wykorzystuje aż 6 pomiarów – 3 wykonane różnymi metodami pomiary obwodu pod biustem (luźny, dopasowany i ciasny) oraz 3 w biuście (na stojąco, w pochyleniu i na leżąco). Uwzględnia także płeć – dostępne są opcje „płeć żeńska przypisana przy urodzeniu”, „płeć męska przypisana przy urodzeniu” oraz „inna” – co pozwala zastosować metodę doboru odpowiednią dla osób o innej niż typowo kobieca budowie ciała, np. transkobiet. Rozmiar, który obliczył mi kalkulator, okazał się bardzo trafny i tylko tym mnie zaskoczył, jednak dla wielu osób stanowi istną rewolucję – pytania typu „czy kalkulator ma rację, skoro podał mi 32FF, a w Victoria’s Secret dobrano mi 36B” należą do najczęstszych.
Inne typowe problemy, z którymi zgłaszają się poszukujące rad osoby, to znane także z naszego podwórka: „Jaki jest mój rozmiar w innym systemie/marce” („Jeśli noszę brytyjskie 30FF, to jaki to rozmiar u Ewy Michalak?”), „Gdzie kupić rozmiar X”, oraz oczywiście „Czy ten stanik pasuje” (można zamieszczać zdjęcia). Często pojawiają się też prośby o pomoc w określeniu kształtu piersi, co jest potrzebne przy dobieraniu odpowiedniego modelu. Redditorki stworzyły typologię kształtów, która rozróżnia m.in. piersi o szerokiej/wąskiej podstawie, pełne u góry/u dołu, głębokie („wystające”)/płytkie (dostępne są przedstawiające je infografiki) oraz zbierają dane o konkretnych konstrukcjach i modelach najlepiej dopasowanych do poszczególnych kształtów. ABTF to zatem nie tylko „stanikowy hotline”, ale przede wszystkim brafittingowy think tank, którego dzieła, takie jak przewodniki w systemie wiki, infografiki, posty na blogach współtworzących go osób – mogą być nieocenionym źródłem wiedzy dla brafitterek i osób konstruujących biustonosze oraz inspiracją do tworzenia własnych materiałów edukacyjnych. Na ABTF znajduje się m.in. obszerny przewodnik po polskich markach bielizny!
Czy już się domyślasz, jakie forum zaczęła odwiedzać reporterka NYT na kilka lat przed podróżą do Polski?
Bratabase.com, strona stworzona w 2007 r. przez młodego inżyniera oprogramowania z Peru znanego jako Jj, dziś licząca ponad 50 tys. profili użytkowniczek i użytkowników, jest zjawiskiem wyjątkowym na tle innych. Jej esencją jest bowiem kolekcjonowanie danych na temat wymiarów konkretnych biustonoszy i możliwość ich przeszukiwania na wiele sposobów. Jeśli śledziłaś kiedyś na Lobby Biuściastych zbiorcze wątki o „rozciągliwcach i ściśliwcach” tudzież „dużo- i małomiskowcach”, by wiedzieć, jaki rozmiar najbezpieczniej zamówić online – Bratabase jest takim „wątkiem zbiorczym” do potęgi.
Po założeniu konta w serwisie możesz dodać do bazy dowolny stanik, wpisując jego wymiary: długość obwodu w spoczynku i rozciągnięciu, szerokość i głębokość miseczki, długość fiszbin, szerokość ramiączek, wysokość mostka i boku (jest dokładna instrukcja, jak owe pomiary wykonać) – a potem zażądać znalezienia podobnych. Możesz też przeszukiwać bazę pod kątem każdego z wymiarów osobno, a także marek i typów staników, śledzić profile innych osób o podobnych wymiarach do twoich lub tych, których opinie cenisz. Oczywiście możesz też poprosić o pomoc w ocenie, czy twój stanik pasuje oraz doradzać innym na forum. Pożyteczna jest możliwość przeszukiwania pytań brafittingowych według marki oraz rodzaju problemu, np. z przyleganiem mostka, czy też z rozstawem ramiączek.
Atutem Bratabase jest galeria kształtów biustów, która zawiera zdjęcia ponad 140 popiersi bez biustonoszy, udostępnione anonimowo i widoczne nawet bez zalogowania. Dla każdego z nich podano informacje o biustonoszach noszonych przez daną osobę (konkretne modele i rozmiary), dzięki czemu można próbować znaleźć w niej biust podobny do własnego i na tej podstawie szukać pasujących staników. Galeria powstała, ponieważ kształt piersi jest trudny do dokładnego opisania bez materiału porównawczego – dla większości osób problemem jest zakwalifikowanie swoich piersi do kategorii w rodzaju „pełne u góry” czy też „o wąskiej podstawie”, które to kategorie są bardzo pomocne przy poszukiwaniu odpowiedniego modelu. Możliwie jak najściślejsze zdefiniowanie własnego kształtu jest też potrzebne przy tworzeniu profilu na Bratabase i warunkuje miarodajność wprowadzanych danych. Dodatkowym walorem Galerii jest oczywiście pokazanie, jak bardzo różnorodne są formy i rozmiary ludzkich piersi – bez retuszu i selekcji.
Przerwa na szczyptę nostalgii 🙂 Forum Busenfreundinnen (niem. der Busen – pierś, die Freundin – przyjaciółka, określenie to znaczy tyle, co nasze „przyjaciółki od serca”), liczące obecnie ponad 3 tys. członków, współtworzyły polskie uczestniczki forum Lobby Biuściastych. Założone w 2008 roku forum służące brafittingowej pomocy i zbierające informacje o markach i produktach zainspirowało powstanie nowych salonów z brafittingiem na wysokim poziomie i przyczyniło się do popularyzacji w Niemczech marek o szerokich zakresach rozmiarów – brytyjskich oraz polskich. Busenfreundinnen wprowadziły prekursorską wobec coraz populaniejszych w naszych krajach ruchów ciałopozytwnych zasadę nieoceniania ciał – co wyklucza zarówno body shaming, jak i komplementy dotyczące fizyczności – tak by żadna osoba nie czuła, że jej wygląd jest wartościowany i nie miała w związku z tym oporów przed proszeniem o radę. Forum jest obecnie mało aktywne, ale zebrana tam wiedza pozostaje w dużej mierze aktualna i może być pomocna osobom niemieckojęzycznym.
„We boobed!” czyli „schrzaniliśmy!” – takim hasłem ratował się swego czasu brytyjski odzieżowy gigant M&S, gdy aktywistki z grupy Busts4Justice zaatakowały go za pomysł wprowadzenia wyższych cen to staników dla większych rozmiarów miseczek. Wcześniej, czyli przed 2009 r., znałam angielskie słowo boob tylko jako rzeczownik – potoczne określenie na pierś 🙂 Bust z kolei to oczywiście biust, popiersie, ale także rozsadzić, rozwalić – na przykład rozsadzić zły system. Najlepszym sposobem na rozsadzenie „bra matrixa” jest edukacja i doradzanie osobom z piersiami, jak dobrać rozmiar stanika do swoich wymiarów i kształtu oraz od kogo go kupić.
Grupa facebookowa Boob or Bust, licząca w momencie pisania tego tekstu ponad 140 tys. osób członkowskich, jest niezwykle sprawnie działającą maszyną do zdalnego brafittingu. Dla osób z Polski – nieco hermetyczną, bo osadzoną głównie na rynku brytyjskim, gdzie operuje się wymiarami w calach (kalkulator rozmiarów BoB nie przewiduje centymetrów) i wymienia głównie informacjami o brytyjskich markach i sklepach. Dla mieszkanki UK będzie to jednak najlepszy bra-społecznościowy adres i nic dziwnego, że do porady brafitterskiej, świadczonej tylko przez doświadczone adminki, ustawiają się sprawnie zarządzane kolejki.
W zasobach grupy zebranych na stronie Boob or Bust oraz towarzyszącego jej fanpage’a znajdują się nie tylko przewodniki brafittingowe, ale też świetne edukacyjne grafiki, takie jak ta, wyjaśniająca, że prawidłowo dobrany stanik mieści piersi w miseczkach, nie pod obwodem.
Społeczność BoB przeprowadza też sondaże wśród uczestniczek w celu zbierania informacji o potrzebach zrzeszonych biuściastych (np. jaki rozmiar noszą, jakie marki odpowiadają im najbardziej, jak ma się rzeczywisty wymiar obwodu stanika do rozmiaru na metce, jak zmienił się noszony rozmiar po zastosowaniu metody B0B, czyli prawidłowego brafittingu, itp.) i wykorzystuje je, starając się wpływać na producentów i sklepy. Na przykład, BoBistki swego czasu przekonały sieć domów towarowych Debenhams do brafitowania „nową” metodą. Nie poprzestały też na sukcesie Bust4Justice i nadal demaskują błędy M&S w zakresie brafittingu, walcząc z osławioną „metodą plus 4”, która winna jest pladze za dużych rozmiarów pod biustem dobieranych w brytyjskich głównonurtowych sklepach (chyba cały świat ma ten problem…).
Administratorki BoB prowadzą własny nieduży sklep online Revelation Lingerie z… polską bielizną! (znajdziemy tam naszą Ewę Michalak, Gaię, Nessę…), deklarują jednak, że biznes nie jest celem grupy – w co łatwo uwierzyć, biorąc pod uwagę, jak wiele nieodpłatnej pracy wkładają w jej działanie. BoB jest grupą ściśle brafittingowo-biustonoszową, nie ma tam miejsca na inne tematy. Jest prywatna (trzeba zostać zaaprobowanym, by wejść) i bardzo starannie moderowana.
Ciekawostka: w stworzonym przez BoB poradniku przymierzania i sprawdzania, czy stanik pasuje, znalazł się film naszej Ewy Michalak o tym, jak zakładać biustonosz! 🙂
Biustonosze to nie tylko brafitting i dopasowanie. Grupa facebookowa „Lingerie Addicts” założona w 2017 r. przez Corę Harrington, twórczynię najpopularniejszego na świecie bloga „The Lingerie Addict” działającego od 2008 r. (tylko o rok krócej od Stanikomanii! 🙂 ), traktuje zresztą nie tylko o biustonoszach. To międzynarodowe miejsce jest oknem na cały bieliźniany świat z punktu widzenia użytkowniczek i pasjonatek bielizny. Członkinie (grupa jest otwarta dla kobiet, w tym transkobiet, oraz osób niebinarnych), których jest ok. 5 tys., codziennie dzielą się bieliźnianymi odkryciami i zdobyczami – są wśród nich biustonosze, komplety, bielizna nocna i erotyczna, gorsety… Na zdjęciach można napatrzeć się zarówno na dzieła projektantów i luksusowych marek, jak i małych, rzemieślniczych brandów oraz całkiem budżetowe znaleziska. W grupie obecne są też przedstawicielki marek i butików, promocja firm nie jest jednak akceptowana poza wydzielonym wątkiem. Jedyna w swoim rodzaju jest panująca tam otwarta, ciałopozytywna, inkluzywna atmosfera, o którą w uważny i dyskretny sposób dba kilkunastoosobowe grono moderatorek i dzięki której wiele osób bez skrępowania pokazuje zdjęcia w bieliźnie i dyskutuje o swoich preferencjach.
Jeśli zauważyłaś, że biusty w rozmiarach powyżej brytyjskiego H wciąż cierpią na brak opcji – ta młoda, założona w 2020 r. grupa facebookowa może dostarczyć ci informacji o markach, modelach i problemach tej strefy rozmiarowej. Założycielka, Chloe, pracowała jako brafitterka i stylistka i nosi rozmiary UK 32JJ i 34J. Oprócz grupy skupiającej osoby o podobnych potrzebach prowadzi dynamiczny profil na Instagramie i kanał na YouTube, promuje dobre brafitterki i marki, edukuje brafittingowo i regularnie podnosi problem braku dużych miseczek w ofercie firm, w tym także tych mieniących się jako inkluzywne rozmiarowo. A tu Chloe testuje mojego ulubionego straplesa 🙂
Grup, blogów i kanałów dotyczących samodzielnego szycia bielizny jest co niemiara. Warto je odwiedzać, gdy planujesz rozpoczęcie własnej produkcji – ale również wtedy, gdy maszynę do szycia widziałaś dawno temu u krawcowej. Po co? Bo warto oswoić się z terminologią, poznać od podszewki problemy związane z konstrukcją biustonoszy i doborem materiałów i zdać sobie w pełni sprawę ze złożoności produktu, jakim jest biustonosz. Śledzenie choć przez krótki czas grup bieliźniarsko-hobbystycznych na facebooku każdą osobę nieszyjącą nauczy jeszcze większego szacunku dla osób pracujących przy produkcji.
Na początek polecam anglojęzyczną Bra Making Forum oraz polską Szycie Bielizny – wykroje, tutoriale, porady Klaudia Prusińska , której założycielka tworzy kurs szycia biustonoszy online oraz prowadzi blog i profile, na których edukuje aspirujące bra-krawcowe. Grupa Szycie Bielizny istnieje od 2017 r. i liczy już ponad 7 tys. użytkowniczek.
Prowadzenie bieliźnianej społeczności tak, by była żywa i wnosiła wartość dla uczestniczek i uczestników, jest wyjątkowym zadaniem ze względu na powiązanie tematu bielizny z cielesnością i seksualnością. Fora i grupy narażone są nie tylko na ataki spamerów, od których żadna społeczność nie jest wolna, lecz także mogą być celem osób burzących spokój i bezpieczeństwo członków poprzez negatywne, zawstydzające komentarze, body shaming, fat shaming czy słowne molestowanie seksualne i niechciane zaczepki. Dlatego miejsca te są z reguły moderowane, a dostęp do nich – zabezpieczony przez procedury przyjmowania osób członkowskich do grupy, konieczność rejestracji i logowania się, możliwość blokowania niewłaściwie zachowujących się osób itp. W tych warunkach istnienie tak licznych społeczności o tej tematyce wydaje się dużym osiągnięciem!
Poczucie bezpieczeństwa sprawia, że osoby uczestniczące w społecznościach swobodnie dzielą się swoimi uwagami na temat bielizny, co jest nieocenionym źródłem informacji dla tych, którzy ją sprzedają i produkują. Dlatego w mojej opinii wciąż warto, oprócz grup czy fanpejdży facebookowych, rozwijać także fora i inne miejsca niezależne od social mediów i ich cenzorskich zapędów (żaden z serwisów nie pozwoliłby na publikację galerii kształtów biustów, tak jak zrobiła to Bratabase…). A może media społecznościowe wyewoluują w stronę bardziej przyjazną dla nieskrępowanego dialogu o bieliźnie i ciele? Trzymajmy za to kciuki!
Na zakończenie odpowiem na narzucające się pewnie niektórym pytanie: ale po co nam jeszcze społeczności i doradzanie w internecie, skoro mamy już tyle salonów ze świetnymi brafitterkami? Rzecz jasna, im więcej kompetentnych bra-biznesów, tym więcej osób otrzyma idealny biustonosz bez wertowania for, grup i blogów. Wciąż jednak są tereny, gdzie takich biznesów brakuje, a pandemia sprawia, że zakupy stacjonarne przenoszą się do sieci. Społeczności online cały czas edukują i poszerzają horyzonty zarówno konsumentek i konsumentów, jak i firm.
PS. Pisząca te słowa prowadzi też własną grupę na fejsie – Stanikomaniaczki – jak dobrać biustonosz? z zamysłem kontynuacji tradycji „lobbystycznych”. Każda osoba nosząca staniki jest tam mile widziana, a inne części bielizny nie są offtopic!
Czy zaglądasz do polskich, a może także zagranicznych bra-społeczności? Czy uważasz, że są potrzebne? Czego w nich szukasz?
”Disco galaxy meets pin-up siren’’—that’s how this plus-size lingerie collection from Sculptresse by Panache was…
„Gwiazdy disco spotykają pin-upowe syreny” - tak opisano w katalogu tę kolekcję bielizny plus size…
Just when I thought I’d have to turn back to British or maybe German bra…
Gdy już wydawało się, że w dziedzinie „nowoczesny biustonosz bez fiszbin na duży biust” muszę…
Jak co roku o tej porze, spadają dojrzałe Elomczaki! 😊 Obiektywnie patrząc, kolekcja Elomi na…
Gdy masz większy biust i za sobą lata w stanikach na fiszbinach, zaufanie do modeli…
Komentarze
Bra-społeczności są zdecydowanie potrzebne,bo im nas więcej tym lepiej jesteśmy słyszani. Dzięki "pracy u podstaw" drążymy i pokazujemy co nam potrzeba,no i edukujemy ile się da. Możemy wspierać dziewczyny, które czują że jest coś nie tak i tłumaczyć oraz pokazać, że nie tak jest z bielizną a nie z nimi,w czym często są utwierdzanie przez osoby ze swojego otoczenia. Ja dzięki Tobie wiem,że dobry stanik to taki w którym czuję się dobrze i, że ze swoim rozmiarem mogę nosić zwiewne tiule byle dobrze dopasowane ??
To wsparcie spod znaku "z tobą wszystko w porządku, to staniki są nieodpowiednie" jest bardzo ważne, bo jak długo będziemy obwiniać nasze ciała o niepasowanie ciuchów i bielizny, tak długo nie będziemy dostawały dobrych ciuchów ani bielizny...
Co ciekawe, jest coś, co nazwałabym w tych ruchach konsumenckich polską specyfiką. My mamy więcej woli buntu i pokazywania, czego potrzebujemy; poza PL panuje trochę rezygnacja i przekonanie, że nic się nie da zrobić na rodzimym rynku, można tylko odesłać potrzebujące do naszej Ewy Michalak i innych polskich firm :) Wielka Brytania ma swoje świetne marki i o brytyjskie biusty się nie martwię, gorzej z resztą świata. Można tylko mieć nadzieję, że kropla edukacji drąży skałę biznesu ;)