WCia艂opozytywno艣膰

Manifest Dzidzi Piernik

To b臋dzie troch臋 buntowniczy wpis o stylu, ciele i jego wieku, tym co medialne, a co ci膮gle nie – i o tym, jak rozwala膰 system 馃槈

 

Styl贸weczka nr 1: rurzowo-rzu艂ta. Niczego nie sponsorowa艂y marki: Freya, Solar, Les Nereides (N2).

 

Gdy wchodzimy za m艂odu w 艣wiat mody i urody, od razu otrzymujemy mn贸stwo norm i wskaz贸wek: co powinny艣my nosi膰, co jest mniej ch臋tnie akceptowane, a czego nam na pewno nie wolno: w ubiorze, bieli藕nie, makija偶u, dodatkach. Standaryzacja wygl膮dowa cz艂onk贸w ludzkiej spo艂eczno艣ci jest nam chyba potrzebna – czujemy si臋 bezpieczniej w towarzystwie ludzi w miar臋 podobnych. Dzi臋ki temu spada nam codzienny poziom stresu, kt贸rego i tak mamy nadmiar.

Jednak, 偶e polec臋 bana艂em – co za du偶o, to niezdrowo. Czasem te ograniczenia bardziej kr臋puj膮, ni偶 wytyczaj膮 bezpieczn膮 艣cie偶k臋, cho膰 nie zawsze zdajemy sobie z tego spraw臋. Chyba ka偶da z nas mia艂a w 偶yciu moment, gdy my艣la艂a o zrzuceniu mundurka, sprawieniu sobie tej falbaniastej kiecki, o kt贸rej zawsze skrycie marzy艂a, a kt贸ra 鈥瀗ie pasuje do jej typu sylwetki鈥, za艂o偶eniu wreszcie tej impulsowo zakupionej t臋czowej bluzki, na kt贸r膮 nigdy 鈥瀗ie by艂o okazji鈥. O odrobinie kreatywno艣ci, cho膰by sprowadza艂a si臋 ona do ustrojenia si臋 w naszyjnik z jednoro偶cem w r贸偶owym sweterku czy w neonowo 偶贸艂ty komplet bielizny.

Poniewa偶 wkraczam ju偶 w wiek, w kt贸rym zauwa偶am, 偶e m贸j osobisty wizerunek coraz bardziej odbiega od tego, czego oczekuje ode mnie Spo艂ecze艅stwo, a wszystkie oburzone artyku艂y o ejd偶y藕mie przestaj膮 by膰 abstrakcj膮, kt贸ra mnie nie dotyczy – czuj臋, 偶e musz臋 co艣 powiedzie膰 w tej sprawie.

 

Co wypada powa偶nej kobiecie

(Na pewno nie biust ze stanika, je艣li stanik jest w艂a艣ciwie dobrany! 馃槈 )

Je艣li jeste艣, droga Czytelniczko, jeszcze m艂oda – to by膰 mo偶e opisane wy偶ej wyskoki wydaj膮 ci si臋 jeszcze dozwolone. Je艣li masz, tak jak ja, lat czterdzie艣ci i par臋, to zapewne przerobi艂a艣 ju偶 swoj膮 porcj臋 dobrych rad z czasopism, poradnik贸w i telewizora o tym, 鈥瀋o wypada鈥澛爇obiecie w Pewnym Wieku. Z twojego legalnego 聽repertuaru modowego znika poma艂u wszystko, co radosne, kolorowe i tak zwane m艂odzie偶owe – a je艣li pracujesz w codziennym kontakcie z lud藕mi, to r贸wnie偶 鈥瀗ieprofesjonalne鈥. Akceptujesz to bez szemrania, bo przez ca艂e swoje modowe 偶ycie by艂a艣 przyuczana do kierowania si臋 dwiema zasadami w kszta艂towaniu swego imyd偶u: masz by膰 Powa偶na (w ko艅cu jeste艣 doros艂a i profesjonalna) oraz Atrakcyjna (by default, dla heteroseksualnego m臋偶czyzny). Nie ma w tym za bardzo miejsca na inwencj臋, zabaw臋 kompozycj膮, 艂膮czenie kolor贸w, z kt贸rych 偶aden nie jest neutralsem, nie m贸wi膮c ju偶 o zestawianiu dw贸ch r贸偶nych wzor贸w w jednym outficie. Takie zabawy dobre s膮 dla przedszkolak贸w, nie doros艂ych kobiet. Znajome?

Jaki to ma zwi膮zek聽z bielizn膮? Powiecie: przecie偶 pod sp贸d mo偶na za艂o偶y膰 cokolwiek. Mo偶na pojecha膰 jaskrawor贸偶owymi falbankami albo nadrukiem w kotki, gdy na wierzchu korpomundurek. Bo i kto nam zabroni. Za to oczywi艣cie kocham bielizn臋 – 偶e pozwala nam w tej bardziej prywatnej, najbli偶szej cia艂a sferze na znacznie wi臋cej ni偶 jakikolwiek聽dress code. Dla wielu z nas jednak jest to czysta teoria. Bo wi臋kszo艣膰 kobiet pod korpomundurkami ma korpostaniki.

Mo偶e to przymus bycia powa偶n膮 si臋ga tak g艂臋boko, a mo偶e przyczyn膮 bieli藕nianej uniformizacji jest zwyk艂y niedostatek opcji. Jak ju偶 wiele razy narzeka艂am – bielizna jest wci膮偶 najbardziej konserwatywnym dzia艂em mody. I o ile cokolwiek si臋 tu zmienia i niekt贸rzy projektanci wpadaj膮 ju偶 na pomys艂y typu stanik w arbuzy albo majtki z kocim pyszczkiem, to… s膮 to rzeczy z regu艂y kierowane do bardzo m艂odego segmentu populacji, o stosownej dla niego rozmiar贸wce (stereotypowo – ma艂ej) oraz poziomie konstrukcji i trwa艂o艣ci (niskim). Tak wi臋c, je艣li nie masz dziecka i swojej 偶膮dzy posiadania komplecik贸w w 偶abki nie zaspokajasz kupuj膮c 艣pioszki – masz przekichane. Siedzisz w szufladzie pe艂nej nudy oraz, co najwy偶ej, tradycyjnej seksowno艣ci, kt贸ra od wiek贸w niezmiennie kr臋ci si臋 wok贸艂 czerni, czerwieni i koronek.

 

Droga Dzidzi Piernik

Dzidzia Piernik to pogardliwe okre艣lenie starszej kobiety stroj膮cej si臋 w infantylne – innymi s艂owy: kolorowe, b艂yszcz膮ce i cho膰 troch臋 efektowne – fata艂aszki. Boi si臋 go ka偶da czterdziestolatka walcz膮ca z pragnieniem zafundowania sobie bluzki w kotki albo wyj艣cia z domu z r贸偶ow膮 torebk膮. Samo jego istnienie 艣wiadczy o tym, 偶e kobiety w Pewnym Wieku skrycie marz膮 o tym, czego ju偶 im nie wolno. I czasem maj膮 do艣膰 – wk艂adaj膮 t臋 偶贸艂t膮 kieck臋 i kolczyki z pszcz贸艂kami i tak id膮 w 艣wiat.

 

Styl贸weczka nr 2: niebia艅skie kotki. Sponsorowania nie podj臋艂y si臋 marki: Change, Tatuum, Les Nereides (N2).

 

A wi臋c, fanfary: jestem jedn膮 z tych ostatnich – Dzidzi膮 Piernik. I nie planuj臋 przesta膰 ni膮 by膰. Jak widzicie na moich zdj臋ciach, zw艂aszcza tych 鈥瀦 g艂ow膮鈥 – piernictwa ukry膰 si臋 nie da, i prosz臋, nie m贸wcie mi teraz w ramach komplementu, 偶e na sw贸j wiek nie wygl膮dam. Wygl膮dam. I nie chc臋 s艂ysze膰 komplement贸w w tym stylu – bo chc臋 przyczynia膰 si臋 do tworzenia 艣wiata, w kt贸rym manie czterdziestu czterech lat nie jest obciachem.

Moje dzidziopiernictwo dotyczy zar贸wno stroju i dodatk贸w (kotki mi niestraszne), jak i bielizny. W tej ostatniej nie mam nigdy zamiaru odmawia膰 sobie mocnego koloru, skoro ju偶 szcz臋艣liwie zacz膮艂 mi on by膰 oferowany przez przemys艂 bieli藕niarski. W moim rozmiarze da si臋 ju偶 kupi膰 praktycznie wszystkie kolory, cho膰 o niekt贸re 艂atwiej, a o inne – znacznie trudniej.

Nie mam te偶 zamiaru ogranicza膰 si臋 ani do tego, co mi podobno wypada, ani tego, co mi rzekomo pasuje. Analityczki kolorystyczne i styli艣ci sylwetkowi nie s膮 dla mnie autorytetami w dziedzinie tego, co powinno mi si臋 podoba膰, a co nie. To ja tu jestem ekspertem. Moja metoda na 鈥瀓ak sie ubiera膰鈥 jest prosta: bierzemy to, co z wieszaka czy to stacjonarnego, czy wirtualnego wo艂a do nas 鈥濿ybierz mnie! Mnie!鈥. A czasem i to, co nie wo艂a, albo wr臋cz warczy na nas z daleka. I zwyczajnie sprawdzamy, jak si臋 w tym czujemy. Im wi臋cej tego sprawdzania, tym lepiej. W ten spos贸b oswajamy si臋 ze swoim wygl膮dem w r贸偶nych rzeczach i poma艂u wyrzucamy z g艂owy coraz wi臋cej schemat贸w.

T臋 metod臋 – kt贸r膮 zreszt膮 dok艂adnie opisa艂a autorka artyku艂u 鈥Toddler Grandma Style, The Fashion Approach That Will Set You聽Free鈥, kt贸ry ostatnio przeczyta艂am, stosuj臋 szcz臋艣liwie od lat (nie ukrywam, 偶e 贸w tekst by艂 jedn膮 z inspiracji do tej notki). Polecam Wam m.in. list臋 na ko艅cu, zawieraj膮c膮 takie pere艂ki, jak 鈥濶ie musisz si臋 ogranicza膰 do jednego jaskrawego koloru鈥 oraz 鈥濵o偶esz nosi膰 broszki! Mo偶esz nosi膰 WI臉CEJ NI呕 JEDN膭 NA RAZ!鈥澛狆煓

Droga Dzidzi Piernik nie musi oczywi艣cie koniecznie wie艣膰 po艣r贸d majtek w biedroneczki ani r贸偶owych torebu艣 (sama niekt贸rych s艂odkich motyw贸w,聽jak misie i lizaki, wr臋cz nie znosz臋). Nie chodzi o 偶aden konkretny styl czy rekwizyty. Chodzi o wolno艣膰. Akurat 偶ywe kolory i s艂odkie wzorki s膮 tym, czego najcz臋艣ciej si臋 nam zabrania, gdy jeste艣my doros艂e, ale przecie偶 w naszych g艂owach siedzi du偶o wi臋cej ogranicze艅. A kto jest ca艂kowicie poza ograniczeniami? Dzieci, kt贸re jeszcze nie musz膮 by膰 Powa偶ne, i staruszki, kt贸re ju偶 nie musz膮 by膰 Atrakcyjne. Toddler Grandma Style.

 

Cia艂a wykl臋te?

Autorka 鈥濻tylu Dzidzi Piernik鈥 pisze, 偶e paradoksalnie wyzwoli艂o j膮 jej w艂asne cia艂o. 鈥濶ie mam cia艂a modelki ani 鈥榳ieszaka na ubrania鈥. Gdyby uczestnicy 鈥楶roject Runway鈥 zostali poproszeni o stworzenie sukienki dla mnie, zapewne rzuciliby si臋 pod autobus. Nie jestem ani wysoka, ani szczup艂a鈥. Jej sylwetka jest na tyle daleka od kanon贸w pi臋kna, 偶e paradoksalnie jest postrzegana jako ta, kt贸rej wi臋cej wolno – bo i tak nie pasuje do wzorca.

 

Styl贸weczka nr 3: sweet eighties. Sponsorowa艂a przyk艂adnie marka Cleo by Panache, a miga艂y si臋: Esprit, Forever 21 Plus Size.

 

Wra偶enie to jest mi bliskie. Je艣li interesuje Was filozofia cia艂opozytywno艣ci (body positivity), to zapewne obserwujecie spo艂eczno艣ci, blogi i marki prezentuj膮ce r贸偶norodne cia艂a. Na przyk艂ad firmy bieli藕niarskie (takie jak Curvy Kate z mark膮 Scantilly, czy seksowna Playful Promises), kt贸re cz臋sto udost臋pniaj膮 na swoich profilach zdj臋cia publikowane przez u偶ytkowniczki ich bielizny – w tym blogerki czy modelki plus size. Nie ka偶dy jednak na pierwszy rzut oka zauwa偶y, 偶e wi臋kszo艣膰 tych miejsc czy profili preferuje jeden-dwa typy sylwetki: bosk膮 klepsydr臋 tudzie偶 powabn膮 gruszk臋, gdzie nawet sporemu rozmiarowi towarzyszy p艂aski brzuch i w膮ska talia. Rozejrzyjcie si臋 wok贸艂 siebie, a zauwa偶ycie, 偶e bardzo wiele kobiet ma zupe艂nie inn膮 budow臋. Brzuchy Istniej膮, nawet w ma艂ych rozmiarach, a co dopiero w tych wi臋kszych. Istniej膮 mega brzuchy przy w膮skich biodrach, ma艂e piersi w rozmiarach bardzo plus. Nie zobaczycie ich jednak na bieli藕niarskich instagramach. A je艣li przypadkiem jeste艣cie blogerk膮 czy te偶 po prostu lubicie czasem pokaza膰 si臋 w soszal mediach bez ubrania, to Nikt Nie Repostnie Waszej Foty.

Nie zobaczycie te偶 kobiet starszych ni偶 dwudziestoparoletnie, albo m艂odo wygl膮daj膮ce trzydziestolatki. Je艣li ju偶 pojawi si臋 cia艂o bardziej wiekowe – b臋dzie ono zawsze szczup艂e (swoj膮 drog膮 – zdj臋cia z聽kampanii Ageless Fashion marki Playful Promises聽s膮 naprawd臋 pi臋kne). Baba z nadwag膮 po czterdziestce rozebrana do bielizny? Zapomnijcie! Nie b臋d膮 nam takie staruszki ani grubaski psu艂y wizerunku.

Wygl膮da na to, 偶e cia艂opozytywno艣膰 cia艂opozytywno艣ci膮, a tymczasem wci膮偶 propagujemy do艣膰 w膮ski zakres tego, co akceptowalne. Wszystko, co poza – nie doczeka艂o si臋 wci膮偶 reprezentacji. Co mog臋 z tym zrobi膰? Rzecz jasna, jako zdeklarowana Dzidzia Piernik z blogiem i klawiatur膮 w r臋ku rozwala膰 system, cho膰 nie u艂atwia mi tego wra偶enie, 偶e jestem sama na placu. Prosz臋, poka偶cie mi blog o bieli藕nie (z fotkami) prowadzony przez kobiet臋 ponadczterdziestoletni膮. Poka偶cie mi blogerki modowe starsze ni偶 30 lat i niemaj膮ce cia艂 modelek. Ile ich jest? Mo偶e w艂a艣nie dzi臋ki temu brakowi wzorc贸w do na艣ladowania (poza kanonem 鈥瀋o wypada w pewnym wieku鈥) wesz艂am na drog臋 Dzidzi Piernik, kt贸ra wszystko musi – i mo偶e! – wypr贸bowa膰 na sobie, nie ogl膮daj膮c si臋 na innych.

Czego i Wam 偶ycz臋. Przynajmniej, gdy ju偶 b臋dziecie takie stare jak ja – a mo偶e nawet wcze艣niej 馃檪

 

Acknowledgements:聽I am perpetually grateful to Buttercup Rocks, the charming author of the聽Buttercup’s Frocks聽fashion blog聽for inspiring a lot of my style choices and for introducing Les Nereides to me 馃檪聽Special thanks goes to Cynara Geissler for writing probably聽the most brilliant essay on style聽I have ever read.

Mo偶e ci si臋 spodoba膰

18 komentarzy

  • deftik

    wygladasz wprost fantastycznie w kazdej ze stylizacji! swietny temat, swietna modelka!

    1 czerwca 2017 at 22:24 Reply
  • Polka_dot_bra

    Super zestaw z Solar sukienka.. Pieknie dobrane wszystko… letnio, lekko wysmienicie !!!! Szkoda ze butow nie widac… Ciekawa jestem jakie dobralas…. 馃檪 Mam nadzieje ze sa zolte.

    Podpisuje sie pod twoim Manifestem. Nie poddawaj sie. Jest nas wiecej… tylko gdzies ukryte . Platformy spoolecznosciowe sa zajete przez mlodych millenialsow 25-35 co jest naturalne bo na tym wyrosli….

    Kreatywnosc z zyciu jest w ogole dobra, inaczej sie cofamy nawet nie stoimy… Zycie jest za krotkie.. Jak nie teraz to kiedy ?

    Nie wiem co wypada powaznej kobiecie. Nie odczuwam presji spoleczenstwa, za stara jestem na to… 馃檪 i bede nosic staniki czy majtki z kotami i tshirty z nadrukami….
    Lubie kolor pomaranczowy. Szaleje za kolorowymi butami…
    Ale rozumiem ze inne kobiety moga byc inne i wiem ze nie mozna ich ewangelizowac na sile…. 馃檪

    Staruszki lubia byc atrakcyjne tez. Moja mama 87 lat i kolory nosi tez i lubi miec pomalowane paznokcie i zrobiona fryzure.

    Masz racje.. jesli chodzi o marketing duzych firm to one “playing safe”. Na ogol sylwetki sa klepsydry powiekszone albo sa kobietki starsze ale w swietnej formie.. Te firmy musza widziec zarobki… i zwrot kosztow zanim zmienia plan marketingowy.. I zaczynam tez rozumiec czemu tak robia.. To jest ryzyko.. wiec powoli testuja market..

    Jezeli co, to widze jakies nowe firmy wchodzaca ktore wpadna na pomysl sklepu ktory glownie jest przeznaczony dla kobiet dojrzalych ale nie mundurkowych, bo to one maja pieniadze i dzieci na tyle duze/ lub ich brak ze wydadza pieniadze na cos co lubia.. mniej patrzac na cene.. Zajmie to czas 馃檪

    Jestem na tak za stworzeniem klubu kobiet nie-powaznych !
    Joanna

    2 czerwca 2017 at 02:44 Reply
  • Go艣膰

    Stanik w arbuzy by艂 w mojej ofercie

    Blog o jaki pytasz czyli prowadzony przez ciut starsz膮 ni偶 30lat i niekoniecznie idealn膮 osob臋 to : http://www.galantalala.pl/

    Sesje na modelkach w r贸偶nym wieku i r贸偶norodnych kszta艂tach, niekoniecznie pon臋tnych gruszkach czy klasycznych klepsydrach, masz u mnie

    A ja sama jestem chyba najwi臋kszym przyk艂adem Dzidiopiernikowato艣ci bo maj膮c 52lata uwielbiam neonowe ciuchy i nie stroni臋 ani od dziurawych spodni ani od kolorowych but贸w ani od odlotowych torebak 偶e o ogrodniczkach kt贸re nami臋tnie naszam nie wspomn臋 馃槈

    Tak wi臋c : nikt mi niczego nie jest w stanie narzuci膰 i tylko czasem smutno mi si臋 robi jak jaka艣 Klientka m贸wi, 偶e czego艣 tam jej ju偶 nie wypada bo wie pani… w moim wieku…

    Reasumuj膮c : NIECH 呕YJE DZIDZIA PIERNIK, na pohybel r贸偶nym “stylistkom” co to im si臋 wydaje 偶e maj膮 patent na mod臋 ;D

    2 czerwca 2017 at 06:11 Reply
  • ewa michalak

    Go艣膰: , *.ipv4.supernova.orange.pl – to by艂am ja – ewa effuniak michalak 馃槈

    2 czerwca 2017 at 06:13 Reply
  • kenna1

    艢wietny tekst Kasico. B膮d藕 sob膮. Pami臋tam, 偶e kiedy przekroczy艂am 40-stk臋 mia艂am ochot臋 za艂o偶y膰 worek pokutny. Czu艂am si臋 stara jak 艣wiat. Teraz maj膮c 58 lat nie mog臋 si臋 nadziwi膰, 偶e tak mi si臋 wtedy g艂owa popsu艂a. Je艣li chodzi o ubi贸r zewn臋trzny, pilnuj臋 aby nosi膰 to, w czym si臋 dobrze czuj臋. Czasem s膮 to stonowane zestawy, a czasem kolory, kt贸re lubi臋. Coraz rzadziej my艣l臋 o tym jak jestem postrzegana przez innych. M贸j styl, moja sprawa. W bieli藕nie stawiam na mniejsze i wi臋ksze szale艅stwa. Uwielbiam kolory i rozmaite wzory (np Freya w matrioszki, a co).Mam nadziej臋, 偶e nie przestan臋 kocha膰 bieli藕nianych eksperyment贸w, cho膰 zak艂adam bielizn臋 na coraz starsze i mniej doskona艂e cia艂o do kt贸rego trudno mi przywykn膮膰

    2 czerwca 2017 at 11:05 Reply
  • yaga7

    Super tekst i bardzo potrzebny 馃檪

    Te偶 si臋 ubieram tak, jak chc臋, aczkolwiek u mnie to raczej nie s膮 neonowe kolory czy r贸偶owe torebki 馃榾 Aczkolwiek mia艂am okres, 偶e chcia艂am nosi膰 si臋 bardziej kolorowo, ale nie wyszlo, to jednak nie by艂am ja. Wi臋c wracam do swojej ulubionej czerni 馃檪

    Natomiast wydaje mi si臋, 偶e taka wolno艣膰 ciuchowa jest dana jednak nielicznym. Bo kobiety codziennie pracuj膮ce w korpo czy innych miejscach, w kt贸rych wa偶ny jest wygl膮d, nie maj膮 takich mo偶liwo艣ci.

    2 czerwca 2017 at 11:32 Reply
  • kasica_k

    @deftik, dzi臋kuj臋 馃檪
    @polka_dot_bra, No w艂a艣nie ja troch臋 nie rozumiem, gdzie znikaj膮 kobiety z mojego pokolenia – mieszkam w internetach od lat 90. i nie widz臋 powodu dla kt贸rego mia艂abym sobie z nich p贸j艣膰 馃檪 Mo偶e nie siedz臋 na Snapczacie, ale spo艂eczno艣ci贸wki to przecie偶 nie tylko to. Wi臋cej dojrza艂ych babek zajmuj膮cych si臋 mod膮 czy lajfstajlem jest w angloj臋zycznym internecie, ale mnie si臋 marzy, 偶eby takie 艣rodowisko powsta艂o te偶 w Polsce… Po prostu chcia艂abym mie膰 wreszcie z kim rozmawia膰! 馃槈 Bardzo mnie ciesz膮 Wasze komentarze.
    Co do modelowych kszta艂t贸w plus size – s艂ucha艂am ostatnio wywiadu z modelk膮 plus size w projekcie What’s Underneath (stylelikeu.com/category/the-whats-underneath-project-2/ ) i tam pad艂o co艣 niby oczywistego, ale fajnie to us艂ysze膰 z ust osoby zaanga偶owanej – do fotek ubra艅 bierze si臋 dziewczyn臋 w rozmiarze powiedzmy brytyjskie 14, o klasycznie foremnych kszta艂tach, a poniewa偶 – um贸wmy si臋 – 14 to 偶aden plus size, to wypycha si臋 tu i tam poduszkami tudzie偶 retuszuje w photoshopie, 偶eby wygl膮da艂a na grubsz膮. I tak oto tworzy si臋 ca艂kowicie sztuczne cia艂o, kt贸re ma niby reprezentowa膰 rozmiary od 16 w g贸r臋… Taak, playing safe, czyli bierzemy takie same modelki co zawsze, tylko je pogrubiamy w 艣ci艣le okreslony spos贸b, tak 偶eby wygl膮da艂y w sumie jak te chude, tyle 偶e grube 馃榾
    Co do but贸w, czyli tak naprawd臋 porz膮dnych zdj臋膰 sylwetki, to prawd臋 m贸wi膮c zabrak艂o mi kadru 馃槈 Musia艂abym troch臋 przemeblowa膰 albo wyj艣膰 w plener. Ale opr贸cz tego – z fajnymi butami mam wi臋kszy problem ni偶 ze stanikami, poniewa偶 wi臋kszo艣膰 dost臋pnego obuwia nie pasuje na moje stopy – szerokie i z bardzo wysokim podbiciem. Sukienek i bielizny mam du偶o wi臋kszy wyb贸r i zazdroszcz臋 wszystkim, kt贸re mog膮 zawsze wkomponowa膰 w str贸j ciekawe buty. Wielkim szcz臋艣ciem by艂o dla mnie pojawienie si臋 fajnych but贸w sportowych – kolorowe najeczki zestawiam i z sukienkami. Nie dalej jak przedwczoraj jednak przymierza艂am pomara艅czowe klapki… i chyba b臋dzie jaki艣 buto-szoping w tym sezonie letnim 馃槈
    Kocham pomara艅czowy! Mam sukienk臋 z pomara艅czowej koronki 馃檪

    @Ewa Michalak, A to od Ciebie musia艂am te arbuzy zapami臋ta膰! 馃檪 Zrobisz jeszcze kiedy艣 taki?
    Galant膮 Lal臋 znam oczywi艣cie i bardzo ceni臋, dla mnie jest liderk膮 prawdziwej blogosfery plus size/body positive w Polsce, kt贸rej ci膮gle jeszcze tak naprawd臋 nie ma. Jest, mo偶na powiedzie膰, kropl膮 w morzu potrzeb, tudzie偶 pere艂k膮.
    Twoje sesje te偶 rzecz jasna znam. Ale, jak ju偶 wspomnia艂am, kropla w morzu.
    To super, 偶e jeste艣 rzeczniczk膮 dzidziopiernikowato艣ci w awangardzie naszego przemys艂u bieli藕niarskiego. Takie jak ty toruj膮 drog臋!

    @kenna1, cia艂o si臋 zmienia, ale z drugiej strony – 偶yjemy coraz d艂u偶ej, wi臋c coraz mniejszy procent tego 偶ycia sp臋dzamy w m艂odym, j臋drnym ciele. 艢rodek 偶ycia to ju偶 nie 25 lat, a w艂a艣nie bli偶ej 40-50. Wi臋c mo偶e by艂oby logiczne, 偶eby 艣wiat si臋 bardziej z tym “mniej doskona艂ym” cia艂em oswoi艂, albo zmodyfikowa艂 swoje poj臋cie doskona艂o艣ci? To piernik贸w jest teraz najwi臋cej i ju偶 nie daj膮 si臋 ubiera膰 w worki pokutne 馃槈 Wi臋c no艣my to co lubimy, czy s膮 to rzeczy oszcz臋dne w wyrazie, czy bardziej pe艂ne przepychu. Ja te偶 lubi臋 si臋 czasem przebra膰 za powa偶n膮 matron臋, wszystko stosownie do nastroju.

    @yaga7, masz racj臋, nie ka偶da z nas mo偶e sobie na t臋 wolno艣膰 pozwoli膰. Z drugiej strony – organizacja naszej pracy si臋 zmienia, coraz wi臋cej prac wykonuje si臋 zdalnie, coraz wi臋cej ludzi przechodzi na jak膮艣 form臋 freelance’u i sp臋dzanie 8 godzin dziennie w mundurku przestaje by膰 konieczno艣ci膮. Mam te偶 nadziej臋, 偶e dress code’y b臋d膮 z czasem troch臋 si臋 rozlu藕nia艂y. Te garnitury w biurach… i przeskakiwanie do samochodu z klim膮 偶eby si臋 nie ugotowa膰… czemu #wdwudziestympierwszymwieku jeszcze skazujemy si臋 na tak膮 niewol臋? 馃槈 Poza tym – z pracy kiedy艣 trzeba wyj艣膰 馃檪 Co do czerni czy koloru – ka偶demu w czym najlepiej si臋 czuje, mnie si臋 czasem 艣miertelnie nudz膮 te wszystkie pomara艅cze, r贸偶e i turkusy i odpoczywam w czarnej kiecce 馃檪

    2 czerwca 2017 at 13:58 Reply
  • yaga7

    To mo偶e w tej Wawie frilans si臋 robi modny albo ten Krak贸w taki konserwatywny, 偶e wszyscy jednak w mundurkach. Albo te偶 kwestia wieku, bo o ile faktycznie mo偶e m艂odsze pokolenie 20+ ma pewnie w korpo wi臋cej luzu, o tyle pokolenie 40+ ju偶 niekoniecznie, bo zaczynali w troch臋 innych czasach.
    Przyda艂oby si臋 u nas (w Polsce) stanowczo wi臋cej luzu, tolerancji i przyzwolenia na inno艣膰. Co jaki艣 czas je偶d偶臋 sobie na taki spory festiwal muzyki gotyckiej i alternatywnej do Niemiec i super tam wida膰, jak nawet normalni mieszka艅cy Lipska potrafi膮 si臋 dobrze bawi膰, w艂o偶y膰 inne ciuchy i wyj艣膰 na ulic臋. I mo偶na spotka膰 niejedn膮 pani膮 w wieku 60+ w wiktoria艅skich czy innych ciuchach. Co u nas by nie przesz艂o w 偶aden spos贸b. Ale nie s膮dz臋, 偶eby u nas si臋 co艣 zmieni艂o w najbli偶szym czasie w tym temacie.

    2 czerwca 2017 at 18:48 Reply
  • kociaciocia

    Nigdy nie przejmowa艂am si臋 tym co “nale偶y”. Jak wiesz jestem sporo starsza od Ciebie i chodz臋 po 艣wiecie w ciuchach i kolorach, kt贸re podobaj膮 si臋 mnie, nie paniom z ilustrowanych magazyn贸w (kt贸rych zreszt膮 nie czytam). Je偶eli komu艣 potrzebny jest znany autorytet, to jest chocia偶by Maryla Rodowicz, a pewnie i wiele innych pa艅 w “szo艂biznesie”.

    2 czerwca 2017 at 20:33 Reply
  • kasica_k

    @yaga7, w sumie jestem daleko od 偶ycia “na etacie”, ale s艂ysz臋 o dniach pracy zdalnej branych nawet w du偶ych korpo, wi臋c jaki艣 trend w t臋 stron臋 jest. Cho膰 frilanser贸w jako takich najwi臋cej jest faktycznie w m艂odszym pokoleniu. Co do luzu i imprezowania w ciekawych ciuchach – przede wszystkim Polacy w dojrza艂ym i starszym wieku si臋 nie bawi膮. Ma艂o wychodz膮 z dom贸w, no mo偶e ewentualnie pochla膰 do baru. Koncert? Klub? Festiwal? To miejsca dla dzieciak贸w wed艂ug Polak贸w -;) Strasznie to smutne. Mo偶e by tak wyemigrowa膰 na stare lata? 馃槈

    3 czerwca 2017 at 00:28 Reply
  • kasica_k

    @kociaciocia, tote偶 ja wcale nie czuj臋 si臋 stara i wiem, 偶e po 艣wiecie chodz膮 starsi ode mnie a przy tym wyluzowani i fajnie wygl膮daj膮cy ludzie. Ale tacy jak ty to wyj膮tki, kolorowe ptaki na tle szarej masy 馃檪 Znam takich, co ju偶 po dwudziestce na wszystko byli “za starzy”. Co do szo艂biznesu, to jednak rz膮dzi w nim m艂odzie偶…

    3 czerwca 2017 at 00:29 Reply
  • ewa michalak

    Znam Kobiet臋 znacznie od Ciebie starsz膮, bo i ode mnie sporo starsz膮, kt贸ra dumnie kroczy od wielu lat z intensywnie amarantowym kolorem w艂os贸w (wtedy nikomu si臋 nawet nie 艣ni艂o posiadanie takich w艂os贸w! ) Ubieraj膮c膮 si臋 w to, w czym si臋 najlepiej czu艂a a nie tak, jak nakazywa艂y jakiekolwiek “kanony”. Jest sob膮! Ma niezaprzeczalna charyzm臋. Na imi臋 jej (nomen-omen) Dzidka ale nigdy nie przysz艂o mi do g艂owy skojarzenie typu dzidzia-piernik.
    W艣r贸d moich kole偶anek(50+) bywa r贸偶nie z ekstrawagancj膮 odzie偶ow膮. Czasem kt贸ra艣 si臋 odwa偶y na co艣 bardziej niestandardowego ale zwykle wol膮 bezpiecznie schowa膰 si臋 za neutralnym, nierzucaj膮cym w oczy stylem. Mo偶e tak lubi膮, mo偶e nie chc膮 si臋 wychyla膰 ze swojej strefy komfortu a mo偶e po prostu nie maj膮 takich potrzeb. My艣l臋, 偶e tolerancja jest wskazana w obu kierunkach 馃槈
    Smutne jest jednak to pytanie, kt贸re nawet mnie czasem nurtuje ” czy to wypada?” i “czy ja nie jestem za stara na ….(wstawi膰 dowolne co艣)”
    Pozw贸l, 偶e wstawi臋 wiersz
    Liliowy kapelusz…

    Kobiety

    Kiedy ma 5 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i widzi ksi臋偶niczk臋.

    Kiedy ma 10 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i widzi Kopciuszka

    Kiedy ma 15 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i widzi obrzydliw膮 siostr臋
    przyrodni膮 Kopciuszka:
    “Mamo, przecie偶 tak nie mog臋 p贸j艣膰 do szko艂y!”

    Kiedy ma 20 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i widzi si臋 “za gruba, za chuda,
    za niska, za wysoka, w艂osy za bardzo kr臋cone albo za proste”,
    ale mimo wszystko wychodzi z domu.

    Kiedy ma 30 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i widzi si臋 “za gruba, za chuda,
    za niska, za wysoka, w艂osy za bardzo kr臋cone albo za proste”,
    ale uwa偶a, 偶e teraz nie ma czasu, 偶eby si臋 o to troszczy膰
    i mimo wszystko wychodzi z domu.

    Kiedy ma 40 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i widzi si臋 “za gruba, za chuda,
    za niska, za wysoka, w艂osy za bardzo kr臋cone albo za proste”,
    ale m贸wi, 偶e jest przynajmniej czysta i mimo wszystko wychodzi z domu.

    Kiedy ma 50 lat:
    Ogl膮da si臋 w lustrze i m贸wi: “Jestem sob膮” i idzie wsz臋dzie.

    Kiedy ma 60 lat:
    Patrzy na siebie i wspomina wszystkich ludzi,
    kt贸rzy ju偶 nie mog膮 na siebie spogl膮da膰 w lustrze.
    Wychodzi z domu i zdobywa 艣wiat.

    Kiedy ma 70 lat:
    Patrzy na siebie i widzi m膮dro艣膰, rado艣膰 i umiej臋tno艣ci.
    Wychodzi z domu i cieszy si臋 偶yciem.

    Kiedy ma 80 lat:
    Nie troszczy si臋 o patrzenie w lustro. Po prostu zak艂ada
    liliowy kapelusz i wychodzi z domu, 偶eby czerpa膰 rado艣膰
    i przyjemno艣膰 ze 艣wiata.

    Wszystkim NAM 偶ycz臋 Liliowego Kapelusza znacznie wcze艣niej ni偶 w tak s臋dziwym wieku 馃檪

    …. a pomara艅czowy komplet za chwilk臋 b臋dzie w mojej kolekcji 馃檪

    3 czerwca 2017 at 07:53 Reply
  • yaga7

    Co do koncert贸w jako takich, to nami臋tnie bywam na r贸偶nych i to te偶 nie jest tak, 偶e s膮 tylko m艂odzi, bo jak najbardziej widzi si臋 ca艂e rodziny. A na koncertach typu Deep Purple jest bardzo du偶y przekr贸j wiekowy i bywa ca艂kiem sporo siwych g艂贸w 馃槈 Ale ekstrawagancji odzie偶owej jest ma艂o 馃槈
    Co do emigracji, ha, niestety coraz cz臋艣ciej o tym my艣l臋 馃槈

    3 czerwca 2017 at 09:44 Reply
  • kasica_k

    @Ewa Michalak Fajnie mie膰 takich znajomych 馃檪 I masz racj臋, nie ka偶dy musi lubi膰 ubiera膰 si臋 ekspresyjnie, mo偶na mie膰 inne gusta, mo偶na wyra偶a膰 si臋 na innych polach a wygl膮dem nie zajmowa膰 si臋 wi臋cej ni偶 to niezb臋dne. Warto przede wszystkim nie robi膰 niczego wbrew sobie. “Liliowy kapelusz” zawsze na propsie 馃檪 Dzi臋ki za przypomnienie.

    @yaga7, brzmi optymistycznie to co piszesz, mimo wszystko 馃檪

    4 czerwca 2017 at 16:31 Reply
  • teresa104

    Zaprezentowane stroje zupe艂nie nie wydaj膮 mi si臋 ekstrawaganckie czy nadmiernie pstre, dzidziopiernikowate. Nosi艂abym. Niebiesk膮 z Tatuum mam, ale w poprzedniej wersji z 艂贸dk膮. Poprosz臋 zimowe zestawy, lato jest 艂atwe.

    Zauwa偶臋 tylko, 偶e by ubiera膰 si臋 tak efektownie, trzeba mie膰 znacznie wi臋cej wyczucia, smaku, gustu, ni偶 by chodzi膰 w mundurkach pa艅, kt贸re widuje si臋 najcz臋艣ciej na ulicy. Portfel te偶 nie z tych najcie艅szych. Nie deprecjonujmy zatem znakomitej cz臋艣ci spo艂ecze艅stwa, kt贸re urodzi艂o si臋 bez wyczucia, przyswoi艂o tylko (i a偶) zasady pozwalaj膮ce wygl膮da膰 przyzwoicie, gdy si臋 nie wie, jak wygl膮da膰.

    Manifest oczywi艣cie popieram.

    5 czerwca 2017 at 15:42 Reply
  • kasica_k

    @teresa104 no w艂a艣nie, ja si臋 tak na co dzie艅 nosz臋 i widzia艂am bardziej ekstrawaganckie stylizacje w swoim 偶yciu 馃槈 Ale z drugiej strony masz t艂umy ludzi takich jak moja mama, kt贸ra b臋d膮c w tym samym wieku, co ja teraz, na po艂ow臋 moich aktualnych rzeczy by艂aby “za stara”, a na drug膮 “za gruba”. Jesie艅-zima s膮 mniej weso艂e, to fakt, ale i ja wtedy jestem mniej weso艂a i ubieram si臋 ciemniej. Jesie艅, zw艂aszcza wczesna, ma jeszcze t臋 zalet臋, 偶e mo偶na 艂atwiej wrzuci膰 drug膮 warstw臋 (bo nie umiera si臋 z gor膮ca), zim膮 gorzej, bo te wierzchnie paltoty strasznie cz艂owieka ograniczaj膮. Za to mo偶na do burej kiecy przypi膮膰 wielk膮 broch臋, kt贸rych mam ca艂a kolekcj臋.

    Co do spo艂ecze艅stwa, kt贸re nie wie – nie, nie wymagam od ka偶dego modowej elokwencji, ale mamy te偶 takich, kt贸rych na takow膮 sta膰 i umys艂owo i portfelowo, a nie korzystaj膮 馃槈 W sensie, 偶e oczywi艣cie nic mi do tego, co kto na siebie k艂adzie, to wolny kraj, ale je艣li to jest wyb贸r poczyniony w spos贸b wolny, a nie pod presj膮 “jestem ju偶 za stara na sp贸dnic臋 przed kolano, bo tak napisali w “Twoim Stylu”. To ostatnie mi si臋 nie podoba, przy czym bardziej tu oskar偶am produkuj膮cych takie pomys艂y, ni偶 im ulegaj膮cych. Oskar偶am te偶 produkuj膮cych odzie偶, zw艂aszcza nieprodukuj膮cych rozmiar贸w powy偶ej 42 albo produkuj膮cych je tylko w stylu buro-nijakim.

    Chcia艂am przy okazji zauwa偶y膰, 偶e ciuchy Esprita z ostatniego obrazka kupi艂am online, poniewa偶 stacjonarnie nie by艂 dost臋pny m贸j rozmiar. Kurtk臋 z Forevera r贸wnie偶, bo co prawda gdzie艣 ju偶 otwarli ich sklep, ale jestem dziwnie pewna, 偶e nie ma w nim linii Plus Size…

    6 czerwca 2017 at 15:43 Reply
  • teresa104

    Ale chyba m臋偶czy藕ni si臋 wyzwolili z tych okow贸w i s膮 cia艂opozytywni na ca艂ego, 偶adnych mundur贸w. Kiedy艣 te偶 nie wypada艂o im r贸偶nych rzeczy, br膮zowych but贸w wieczorem, kr贸tkich spodni w liceum, trampk贸w, barwnych skarpet. Tak si臋 wyswobodzili, 偶e bez wzgl臋du na okazj臋 wi臋kszo艣膰 z nich si臋 nosi, jakby przyszli przepycha膰 wann臋.
    To nie jest cia艂opozytywne wytyka膰 komu艣 abnegacj臋, nie? Mog臋 za kar臋 co艣 zrobi膰, beret na szyde艂ku, ale upiornie niefajne jest to m臋skie dziadowo na ulicach.

    7 czerwca 2017 at 18:41 Reply
  • kasica_k

    @teresa104 – i tak i nie, my艣l臋. Elegancki str贸j m臋ski jest wci膮偶 straszliwie monotonny w por贸wnaniu z kobiecym. No i w naszym kr臋gu kulturowym faceci nie mog膮 nosi膰 kiecek! (sprawdzi膰, czy nie ksi膮dz). Latem to tortura moim zdaniem. Wi臋c wcale nie maj膮 tak fajnie i swobodnie. S艂usznie jednak zauwa偶asz – niekt贸rzy, jak tylko mog膮, odpuszczaj膮 wszelkie starania. Co prawda wytykanie mam za og贸lnie nies艂uszne, ale z drugiej strony rozumiem i podzielam emocje. Podam przyk艂ad z bra-podw贸rka. By艂am wiosn膮 na targach bielizny w 艁odzi, a wcze艣niej jesieni膮. Wiesz jak to jest, chodzisz z aparatem po sali pe艂nej ludzi i towaru i szukasz takich kadr贸w, kt贸re nie by艂yby wizualnie przykre. I masz problem, bo z wyj膮tkiem pan贸w obs艂uguj膮cych targowe stoiska, a wi臋c w biznesowych garniturach, m臋ska po艂owa obecnych stanowi niemi艂y kontrast. Sweterki z 艂atami na 艂okciach, powycierane oberwane d偶insy, byle jakie buty. I to wszystko na tle kobiet w sukieneczkach, garsoneczkach, a przynajmniej 艂adnych bluzkach. Wieszak贸w z kolorow膮 bielizn膮. Modelek przechadzaj膮cych si臋 w samej bieli藕nie. I czekasz, a偶 pan ten czy 贸w wreszcie schowa si臋 za swoj膮 偶on臋, szefow膮, asystentk臋, 偶eby fotka, kt贸r膮 zrobisz, nadawa艂a si臋 do pokazania.
    Mnie w og贸le przykro艣膰 sprawia bylejako艣膰 w stroju. Nie chodzi o to, by by艂o nieskazitelnie, idealnie, jak z 偶urnala – ale 偶eby nie by艂o tak totalnie przypadkowo, tak jakby osoba nie zastanowi艂a si臋 nawet przez dwie minuty nad tym, jak si臋 prezentuje.
    Mam te偶 wra偶enie, 偶e nasza moda m臋ska, tudzie偶 nasi polscy panowie, nie umiej膮 za bardzo w ka偶ual. Albo garniak, albo szorty i klapki Kubota, nic pomi臋dzy – na luzie, ale wci膮偶 gustownego, nieprzypadkowego. Oraz wybaczam skarpety do sanda艂贸w, je艣li s膮 to czyste skarpety w nieprzypadkowym kolorze i porz膮dne sanda艂y!

    8 czerwca 2017 at 19:20 Reply
  • Leave a Reply